Inspiracje zuchowe

Proponowany przedział czasowy: 3 – 4 miesięcy

Uwaga: to tylko inspiracje a nie zamknięta lista

 

• Pierwsze koty za płoty – zuchowa ścieżka do pracy ze zwierzętami, czyli jak mogę dziś i jutro pomagać zwierzętom, zapoznanie się z miejscami gdzie zwierzęta potrzebują pomocy i wsparcia, - lokalny las – dzikie zwierzęta – spotkania z leśniczymi, lecznica weterynaryjna -  zwierzęta dzikie i domowe – spotkania z weterynarzami, pobliskie schronisko – zwierzęta bezdomne – spotkania z wolontariuszami, zoo – zwierzęta nie mogące żyć na wolności – spotkania z pracownikami, farma/gospodarstwa  -  zwierzęta gospodarskie – spotkanie z gospodarzami/hodowcami – wybór jednego wyzwania w jaki sposób chcemy wesprzeć zwierzęta wokół, - zdobycie odznak z dziedziny ochrony przyrody - to się też spina ze sprawnością Przyjaciel Zwierząt i Przyrodnik i Ekoludek (EN)

• BEE-STRZAKI -  zuchowa przygoda z pszczółką przyjaciółką – dziś uczymy się dlaczego pszczoły są tak ważne dla życia na ziemi, odwiedzamy miejsca gdzie można spotkać pszczoły, spotykamy się z sadownikiem, który opowiada nam o tym, mówi o rodzajach  kwiatów i dlaczego pszczoły są niezbędne do powstawania owoców, spotykamy się z pszczelarzem, który uczy nas czym są ule i jak powinny być zbudowane. Jutro wykonujemy na własnym terenie działania; budujemy samodzielnie eko-ule, domki dla owadów, itp. 

• Ocalić od zapomnienia - zuchy spotykają się ze starszymi instruktorami lub osobami ze swoich rodzin i zbierają od nich pamiątki codziennego życia dawnych lat, nagrywają opowiadane historie i następnie przekazują je do muzeum lub same organizują wystawę. Tutaj służba ma dwa aspekty - pierwszy to tytułowe ocalenie od zapomnienia wspomnień i dawnych czasów, drugie to symboliczne “ocalenie od zapomnienia” osób starszych. Przy okazji czerpią też z przebywania z ludźmi starszymi i uczą się szacunku, ale i umiejętności słuchania i ciekawości świata, tego, który był.

• Miejsce przyjazne dzieciom - zuchy znajdują miejsce, w którym mogą się bawić (np. plac zabaw albo jakieś ciekawe miejsce w okolicy) i porządkują je, sprawdzają, czy wszystko działa, jeśli coś trzeba naprawić i wymaga to fachowej pomocy próbują znaleźć kogoś, kto to zrobi(rodzice, wspólnota mieszkaniowa, samorząd, itp.). W ten sposób dbają o to, by przestrzeń lokalna była przyjazna nie tylko im, ale też wszystkim innym dzieciom. Uczy to poczucia odpowiedzialności za przestrzeń wokół oraz pokazuje też sprawczość zuchów.

• Zbiórka rzeczy dla... - zuchy najpierw robią zwiad, gdzie w okolicy (albo w dalszej okolicy, np. za pośrednictwem ośrodka misyjnego czy organizacji humanitarnej) jest potrzeba zbiórki jakiegoś rodzaju przedmiotów. To mogą być koce dla schroniska dla zwierząt, ale też przybory szkolne do afrykańskiej szkoły itd. Następnie rzeczy zebrane zostają przekazane odpowiedniej instytucji. 

• Podziel się (zdrowym) posiłkiem - zuchy zapraszają określoną grupę, np. rodziny, do wspólnego biesiadowania (piknik, leśna uczta), podczas którego pokazują, jak można zjeść smacznie i zdrowo. Chodzi o to, żeby zachęcić osoby z otoczenia nie tylko do wspólnego spędzania czasu, ale też do przyjrzenia się swojej diecie. Będzie to wymagało wcześniejszego przygotowania - poznania zasad dobrego, zdrowego żywienia. 

• Nieść chętną pomoc - każdy może być ratownikiem - zuchy poznają podstawy zasad udzielania pierwszej pomocy, robią zakupy i kompletują domową apteczkę, dzielą się z domownikami np. umiejętnością prawidłowego wzywania pomocy. Dla kolegów i koleżanek ze szkoły organizują turniej wiedzy o bezpieczeństwie, zasadach udzielania pierwszej pomocy. Sprawność Ratownik.

• Rodzina - podstawowym, pierwszym miejscem działania zucha jest jego rodzina. Warto zachęcić zuchy do zastanowienia się, jakie są potrzeby w jego rodzinie. Wsparcie osoby starszej, niepełnosprawnej, pomoc przy młodszym rodzeństwie, pomoc w domowych obowiązkach? Sprawność Przyjaciółka/Przyjaciel Innych, Dobra Opiekunka /Dobry Opiekun

© 2020 by RPM Ręka Metody  Proudly created with Wix.com