Inspiracje zuchowe

Proponowany przedział czasowy 3 miesiące I/II-III/IV

Uwaga: to tylko inspiracje a nie zamknięta lista

 

  • Spektakl teatralny -  zuchy wspólnie przygotowują wielkie przedstawienie teatralne na dowolny, wybrany przez siebie temat. W tym celu muszą - znaleźć odpowiednią historię, inspirując się oglądaniem różnych wersji teatru (teatr w telewizji, opera, przedstawienie na żywo, teatr lalek), szukają odpowiedniego miejsca pasującego do wybranej historii - może to być prawdziwa scena teatralna albo zaaranżowana przestrzeń, amfiteatr itd., zwiedzają teatr, spotykają się z aktorem, który udziela im wskazówek, wspólnie tworzą scenariusz, dekoracje, kostiumy, charakteryzacje, plakaty itd. - dzieląc zadania między sobą (pole do popisu dla zdobywających sprawności indywidualne), dzielą role, odbywają próby i wreszcie - występują przed wybraną publicznością. Można połączyć z wyzwaniem przedsiębiorczości - sprzedaż biletów lub podczas przedstawienia kiermasz kawy i ciasta, można połączyć ze służbą - przedstawienie dla podopiecznych domu opieki itd. (realizacja wyzwania pozwoli na zdobycie sprawności zespołowej aktor). 

 

  • Ogródek społeczny - zuchy gromadą zakładają ogródek społeczny przy szkole lub w innym miejscu na terenie swojego działania, hodują w nim Eko warzywa (mogą być Eko grządki permakulturowe), zapraszają lokalną społeczność, wcześniej muszą się dowiedzieć, jakie warzywa można hodować itd. (realizacja wyzwania może być łączona z realizacją sprawności zespołowej Ogrodnik, Rolnik, Ekoludek, ale też Robinson Cruzoe, Kubuś Puchatek czy Smerfy).

 

  • Święto powitania wiosny - jak to dawniej bywało - najpierw poznanie tradycji słowiańskich, odpowiedzi na pytanie, dlaczego Marzanna, skąd się wzięła, stworzenie ekologicznej Marzanny i świętowanie wiosny w gronie z rodzicami. (można połączyć z cyklem sprawnościowym Słowianin lub Krasnoludek).
     

  • Zdrowy piknik - poznanie zasad zdrowego odżywiania, zaplanowanie zdrowego posiłku, który zuchy gotują samodzielnie, zadbanie o odpowiednią oprawę tego posiłku - dekoracja stołu, klimat itd. (można połączyć z takimi sprawnościami zespołowymi jak: Kuchcik, Kubuś Puchatek, Indianin, Słowianin, Leśnik i wszystkie inne, w których zadaniem jest organizacja uczty, pikniku, przyjęcia itd.).

 

  • Wyprawa w poszukiwaniu duchów - tropem lokalnej legendy, po sprawdzeniu, czy w danym miejscu straszy zostawienie tabliczki “Sprawdzono duchów nie ma” jak w Panu Samochodziku - można wcześniej przeczytać stosowny fragment Pana Samochodziska (można połączyć ze sprawnością Detektyw lub Dziennikarz).


 

  • Ptaki-pytaki - każda szóstka podgląda inny gatunek ptaków, z tych, o które zimą najłatwiej przy naszych karmnikach. Robi dokumentację fotograficzną, spisuje obserwacje (najlepiej przez lornetkę), poznaje zwyczaje tego ptaka, wykonuje prace plastyczne na jego temat… Potem dzielimy się w gromadzie “swoimi ptakami”. (można połączyć ze sprawnością (Opiekun Ptaków, Przyjaciel Zwierząt, Leśnik).

 

  • Cyklo - wyprawa z Trail Gatorem – mikrowyprawa po Polsce dla osób w wieku 7-10 lat. Rowery najmłodszych (najmniejszych) dzieci, o rozmiarach kół 16-20” powinny mieć możliwość zamontowania holu rowerowego w taki sposób aby osoba dorosła (np. drużynowy / a) czasami mogła holować dziecko.  (można połączyć z takimi sprawnościami jak Łazik, Rowerzysta, Wszędobylski, Mój Region oraz wszystkie, w których mamy do czynienia z wyprawą (np. wyprawa na biegun w Kubusiu Puchatku, czy Polarniku).

       https://imged.pl/drazek-holowniczy-koala-hol-rowerowy-przyczepka-5108110.html

 

  • Tropienie dzikich zwierząt - zuchy przygotowują i wyruszają na wyprawę, której celem jest wytropienie i podejrzenie dzikich zwierząt. Mogą to być sarny, ale też np. wilki (to jest ogromne wyzwanie!). W tym celu trzeba nawiązać kontakt z osobami, które potrafią wytropić zwierzęta i nauczą, jak to robić bezpiecznie. Przygotowanie do wyprawy oznacza poznanie zwyczajów zwierząt, poznanie ich tropów, ale też naukę odpowiedniego poruszania się po lesie i zasad bezpieczeństwa podczas wyprawy. WAŻNE BY ODPOWIEDNIO ZADBAĆ O BEZPIECZEŃSTWO! (sprawności, z którymi to się łączy - Leśnik, Przyrodnik, Indianin, Robinson Cruzoe, Słowianin itd.).

       https://www.mikrowyprawy.com.pl/tour-item/tropienie-wilkow/

 

  • Doba w wiosce… (wikingów, Słowian, Indian, Traperów, obozie żołnierzy) - wyprawa koniecznie z nocowaniem do miejsca, w którym zuchy mogą naprawdę wcielić się w rolę danej grupy. Wymaga nawiązania kontaktu z grupą rekonstrukcyjną, która pozwoli na korzystanie ze swoich chat, namiotów, pokaże typowe zajęcia. Zuchy samodzielnie przygotowują posiłki, rozpalają ognisko itd. - lekcja żywej historii. Wcześniej trzeba poznać zwyczaje danej grupy, przygotować stroje, ekwipunek na wyprawę itd. (można zrealizować ze sprawnością Słowianin, Żołnierz, Bolkowy Woj, Rycerz, Spartanin itd.).

 

  • Zuchowa wystawa rękodzieła, sztuki - zuchy przygotowują wystawę prac wykonanych przez siebie lub zebranych od różnych miejscowych artystów - wymaga poznania różnych dziedzin sztuki i/lub rękodzieła, znalezienia artystów, którzy pokażą, pomogą, opowiedzą o danej dziedzinie, znalezienia przestrzeni na wystawę i zaaranżowania jej. Można połączyć z przedsiębiorczością - sprzedaż biletów na wystawę, aukcja dzieł itd.). (sprawności: Artysta, Fotoamator Dekorator, Zaczarowana Paleta, Etnolog, Mój region, Słowianin itd.).

 

  • Zuchowa gazeta/portal - zuchy tworzą redakcję z prawdziwego zdarzenia , spotykają się z prawdziwym dziennikarzem, uczą się o etyce dziennikarskiej, poszukują tematów (można połączyć tematycznie z wyzwaniami współczesnego świata - ekologia, prawa dziecka, kultura itd.). Tworzą do tego numer gazety - z artykułami, zdjęciami, wywiadami itd. Wydają samodzielnie lub jako dodatek do miejscowej gazety? (sprawność Dziennikarz, ale też w zależności od poruszanej tematyki: Europejczyk, Obrońca czystej wody, Ekoludek, Mój region, Etnolog).


 

  • Kalendarz 2021 - zuchy projektują i wykonują własny kalendarz tematyczny - może to być kalendarz prezentujący zwyczaje polski lub regionu, prezentujący tradycyjne lub nowoczesne, ale zdrowe potrawy, działania samych zuchów, gatunki zwierząt, roślin itd. Zuchy przygotowują wkład merytoryczny - zbierają i przygotowują krótkie informacje o temacie miesiąca, przygotowują, aranżują, wykonują zdjęcia. Uczestniczą w wykonaniu składu. Efektem jest wydruk kalendarza (w ilości min. dla każdego zucha). Można później taki kalendarz sprzedawać jako cegiełkę na realizację kolejnych wyzwań gromady.